Jsou kvality, které rostou, když se prohlubuje meditace. Například
začnete cítit bezdůvodně lásku. Ne lásku, jež vás bezhlavě pohltí a do
které spadnete, ale kvalitu lásky, již cítíte nejen k lidem. Když se
vaše meditace prohlubuje, vaše láska se začíná rozšiřovat a vy milujete
nejen lidi, ale i zvířata, stromy, a dokonce i skály a hory.
Jestliže
cítíte, že vaše láska něco opomíjí, znamená to, že jste se někde
zasekli. Vaše láska by se měla rozšířit do celé existence.
Když se
vaše meditace prohlubuje, začnou mizet vaše nižší kvality. Nemůžete
zvládnout obojí. Nedokážete se rozčílit tak snadno jako dříve. Velmi
pomalu se stává dokonce nemožné, abyste se rozzlobili. Nedokážete
klamat, podvádět, zneužívat, nedokážete nikomu ublížit. Vzor vašeho
chování bude změněn s vaší vnitřní vědomou změnou.
Již nebudete
prožívat ty obvyklé skličující okamžiky plné marnosti, neúspěchu,
smutku, pocitu nesmyslnosti, úzkosti; ty všechny se velmi pomalu pro vás
stanou neznámými pojmy. Nastane okamžik, kdy i kdybyste chtěli být
rozčilení, zjistíte, že je to nemožné; zapomněli jste způsob, jak
vyjadřovat hněv. Smích se stal jednodušší. Vaše tvář, vaše oči budou
planout jakýmsi vnitřním světlem. Budete cítit, že jste se stali
světlem, jako by gravitace nefungovala tak, jak fungovala dříve. Tíha
zmizela, protože všechny kvality jako hněv, smutek, pocit marnosti a
prohnanost by pro vás byly velmi těžké. Všechny tyto pocity totiž jsou
velmi těžké a vy si neuvědomujete, že způsobují, že jste dnes smutní a
tvrdí.
Když se meditace rozvíjí, cítíte, že se stáváte
citlivější, zranitelní; zároveň se smích stává pro vás snadný, slzy se
také stanou snadné. Ale tyto slzy nebudou způsobené smutkem ani
zármutkem, budou to slzy radosti, blaženosti, vděčnosti. Tyto slzy budou
říkat, co slova nedokážou; tyto slzy budou vašimi modlitbami.
A vy
poprvé poznáte, že slzy nejsou pouze k vyjádření vaší bolesti, vašeho
trápení, vašeho utrpení - tedy tak, jak jsme je používali, ale že mají
mnohem větší účel: jsou nesmírně krásné, když přicházejí jako vyjádření
extáze.
Pocítíte celkovou expanzi - rostete, jste větší a větší. Ne
ve smyslu ega, ale ve smyslu rozšiřování svého vědomí, které rozumí
lidem v oblasti, již zasahuje, že vaše ruce se stávají větší a objímají
vzdálené lidi, že vzdálenosti se zmenšují, že dokonce vzdálené hvězdy
jsou blíže, protože vaše vědomí má nyní křídla.
A tyto věci jsou tak
zřetelné a tak určité, že se nikdy neobjeví otázky ani pochybnosti.
Jestliže se pochybnost objeví, znamená to, že jste někde zaseknuti; pak
buďte bdělejší a více se soustřeďte na meditaci.
Je to podivný
svět: jestliže jste velmi nešťastní, jestliže trpíte, nikdo vám
neřekne, že vám někdo vymyl mozek, někdo vás zhypnotizoval. Ale jestliže
se usmíváte, radostně tančíte na ulici, zpíváte písničku, budou lidé
šokováni. Budou se ptát: "Co děláte? Někdo vám vymazal mozek - jste
zhypnotizovaný nebo jste se zbláznil?"
V tomto podivném světě
je utrpení přijímáno jako normální. Sklíčenost je přijímána jako
normální. Proč? Protože kdykoli trpíte a kdykoli jste velmi nešťastní,
způsobuje to, že se druhý člověk cítí šťastný, že on není tak moc
utrápený, není tak nešťastný. Poskytuje mu příležitost, aby ukázal svůj
soucit s vámi; a soucit nestojí nic.
Ale jestliže jste tak
blažení, tak šťastní, pak se člověk nemůže cítit šťastnější než vy;
ponižuje ho to. Cítí, že s ním něco není v pořádku. Musí vaše chování
odsoudit, protože jinak by musel přemýšlet o sobě, což se bojí udělat.
Každý se bojí přemýšlet o sobě, protože to znamená změnu, transformaci,
nezbytnost dalšího procesu.
Je snadné přijímat lidi se
smutnými tvářemi, je ale obtížné přijímat lidi, kteří se smějí. Přitom
by to tak nemělo být. V dokonalejším světě, ve světě vědomějších lidí,
by to tak nemělo být, mělo by to být právě naopak. Když trpíte, takoví
lidé se vás začnou vyptávat: "Co se děje? Co je špatně?" A když jste
šťastní a tančíte na cestě, možná se přidají k vám, možná budou tančit s
vámi nebo se alespoň budou cítit šťastní, když vás uvidí tančit. Ale
neřeknou, že jste se zbláznili, protože tanec není bláznivý, zpívání
není bláznivé, radost není bláznivá. Utrpení je bláznivé, a přesto je
přijímáno.
S vaším meditačním rozvojem si musíte být vědomi
toho, že se kolem vás objeví mnoho kritiků, kteří řeknou: "Něco s tebou
není v pořádku. Viděli jsme, že se usmíváš, když sedíš sám. Proč se
usmíváš? To není normální." Být smutný je normální, ale usmívat se, to
není normální.
Lidé zjišťují, že je pro ně těžké, když vás
uráží a vy na to nereagujete. Pouze řeknete "děkuji" a pokračujete svou
cestou. Je těžké to chápat, protože to hluboce zraňuje ego člověka.
Takový člověk vás chce stáhnout dolů do stoky, ale vy jste to odmítli;
nyní je ve stoce sám a nemůže vám to odpustit.
Jestliže se
vám takové věci začnou stávat, můžete si být jisti, že jste na správné
cestě. Brzy si chápaví a citliví lidé začnou uvědomovat, že jste se
změnili. Budou se vás ptát, co se vám stalo, jak se vám to stalo. "My
bychom také rádi, aby se to stalo nám." Kdo chce být nešťastný? Kdo se
chce neustále vnitřně trápit?
Až se vaše meditace prohloubí,
prohloubí se i všechny tyto reakce: někdo vás odsoudí; někdo si bude
myslet, že jste se zbláznili; někdo, kdo vám do určité míry rozumí, se
vás zeptá: "Co se s tebou stalo a jak se to může stát i mně?"
Zůstáváte
ve středu svého bytí, jste tam hluboce zakořenění - ať se stane cokoli
kolem vás, není to pro vás důležité. Musíte se stát středem bouře.
Poznáte, kdy jste se jím stali. Nemusíte se ptát: "Jak to poznáme?" Jak
poznáte, když vás bolí hlava? Prostě to víte.
* * *
- z knihy Léčení duše, Osho
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.